Tempat Percutian Menarik di Taman Negara Niah


Tempat percutian yang menarik.

Gua Niah yang tersembunyi di dalam hutan di Miri terletak lebih 400km dari Kuching. Taman negara seluas 3,140 hektar ini meliputi kawasan paya gambut, hutan dipterocarp, serta batuan kapur yang besar di mana gua Niah terletak. Gua ini terdiri dari satu gua besar (The Great Cave) dan beberapa gua kecil.



Pada tahun 1958, pakar arkeologi menjumpai bukti pendudukan manusia di dalam gua sejak 40,000 tahun yang lalu. Lukisan batu dijumpai dalam apa yang kini dikenali sebagai Painted Cave, dan penemuan beberapa kayak kecil seperti keranda (kapal kematian) yang menandakan bahawa tapak ini pernah digunakan sebagai tanah perkuburan.


Panduan Perjalanan
Laluan Darat dan Sungai dan Sungai
Anda boleh sampai ke Taman Negara ini melalui jalan raya dari Miri atau Bintulu. Ia mengambil masa kira-kira 2 jam dari Miri dan 3 jam dari Bintulu ke Batu Niah. Dari Batu Niah, anda boleh menaiki bot untuk ke Ibu Pejabat Taman Negara.

Tempah Hotel di MIRI 80% Murah
Sumber : http://www.tourism.gov.my

  1. Tempat Percutian Menarik - Kereta Kabel Langkawi
  2. Tempat Percutian Menarik di Pulau Langkawi
  1. Tempat Percutian Menarik di Kuching Waterfront /Tebingan Sungai Kuching
  2. Tempat Percutian Menarik di Pekan Serikin (syurga tempat membeli-belah barang yang murah)
  3. Tempat Percutian Menarik di Perkampungan Budaya Sarawak
  4. Tempat Percutian Menarik di Pusat Hidupan Liar Matang-Menarik untuk dilawati
  5. Tempat Percutian Menarik di Taman Negara Bako